האם זכויות פנסיוניות או סוציאליות – קרן פנסיה, קרן השתלמות, קרנות גמל, משכורת מעבודה- האם כל אלו שייכים לבעל מדין יד אישה כיד בעלה או מה שקנתה אישה קנה בעלה או שמא על פי ההלכה כסף זה הינו שלה ?
מעשה ידיה לבעלה
ישנו כלל הלכתי הקובע ש"מעשה ידיה לבעלה" כלומר כנגד החובה של האיש לזון ולפרנס את אשתו כפי שהתחייב לה בכתובתה, הרי שמה שהיא מרוויחה "ממעשה ידיה" הרי הוא של הבעל.
אולם עולה וצפה השאלה מה הדין בימינו בנשים העובדות בעבודות מגוונות כגון בהוראה, הנהלת חשבונות, ראיית חשבון, בנקים וכדו' –
- והנה, עבודה שעשתה האישה מחוץ לבית נתון במחלוקת האם זה בגדר מעשה ידיה לבעלה.
- במשפטיך ליעקב ח"א סימן לט ח"ד סימן לב וכן בחלק י' סימן ט' האריך בזה כב' האב"ד והעלה שכיון שהאישה מוחזקת בזכויות הנזילות לאפוקי זכויות פנסיה אין להוציא מידה .
- וכן במשפטיך ליעקב ח"י סימן ט' דעת כת"ר היא שאין להוציא ממון מהאישה אחר והיא יכולה לטעון קים לי כסוברים שאין מעשה ידי אישה לבעלה מחמת עבודות מחוץ לבית, אולם אכתי, מכנגד טענה זו,הרי שגם הבעל יכול לטעון קים לי כהרב וואזנר וכהפוסקים שאף בעובדת מחוץ לבית ובהעדפה ע"י הדחק מעשה ידיה שלי ולא יוציאו ממני כנגד מעשה ידיה.
- והגר"ש וואזנר שליט"א בשבט הלוי ח"ב סי' קיח הביא את דברי היש"ש ב"ק חכט שמדבריו מבואר שגם העובדת ומפרנסת את בעלה מעש"י שלו וז"ל ודע דמסוף דברי המהרש"ל שהבאתי שכתב שגם באשה שמחיה את בעלה מסתמא מרשה לה מוכח להדיא דדעת המהרש"ל דגם באשה כה"ג אמרינן מה שקנתה אשה קנה בעלה וכאשר הביא גם בבאה"ט אה"ע סי' פ סק"א בשם תשובת מהרי"ט ח"ב סי' ס"ז ובמל"מ מהל' אישות הניח הדין בצ"ע וכ' דיכולה לומר קים לי וע"ש בפ"ת סי' פ' בזה ולא ראו דברי מהרש"ל בזה עכ"פ דעת עמודי עולם המהרש"ל ומהרי"ט דהבעל זכה וא"כ כשנותנת צדקה והבעל מוחה אסור לקבל ממנה
- ואף יש לומר שיש לבעל פירות נכסי מלוג שהכניסה- הריביות שצברה מהכספים שלה בעו"ש במשך השנים. שכן כפי שנטען לעיל לאישה היו מאות אלפי שקלים ששכבו בחשבונותיה ומן הסתם נשאו פירות ופירי פירות והרי שיש לחשב את זכות הבעל בכספים אלו.
- שכן כך פסק כב' האב"ד בשו"ת משפטיך ליעקב ח"ז סימן ב' – כספים שהוחזקו בידי האישה בפקדון הם נכסי מלוג והבעל זכאי לפירותיהם. לאישה היו הרבה חסכונות וצריך לחשב את פירותיהם.